Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on 20.6.2022 korjannut 13.6. annettua määräystä OPS M3-2, Ilma-aluksen ohjaamomiehistön lento- ja työaikarajoitukset - muu lentotoiminta kuin lentokoneilla harjoitettava kaupallinen ilmakuljetus. Korjattu määräys tulee voimaan 21.6.2022.
Sähköinen lentäminen on Suomen pienille matkustajavirroille varteenotettava vaihtoehto tulevaisuudessa, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreesta selvityksestä. Sähköisen lentämisen kysyntä muodostuu tulevaisuudessa erityisesti teollisuuden ja matkailun tarpeista, ja sen arvioidaan yleistyvän 2030-luvulla. Selvityksessä on kartoitettu sähköisen lentämisen mahdollisuuksia ja reunaehtoja Suomessa.
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) pyytää 12.8. mennessä lausuntoja määräysluonnoksesta PEL M2-70, Ultrakevytlentäjän lupakirja. Muutos liittyy määräyksen OPS M1-20 (Kansallisen ilma-aluksen miehitys) kumoamiseen. Ultralupakirjamääräykseen PEL M2-70 siirrettäisiin ne vaatimukset, jotka koskevat ultran lentämiseen oikeuttavia lupakirjoja. Määräysmuutoksen on tarkoitus tulla voimaan syksyllä 2022.
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) pyytää 12.8. mennessä lausuntoja määräysluonnoksesta PEL M1-4, Lentolupakirjoja koskevia yleisiä määräyksiä. Määräykseen on yhdistetty sisältö määräyksestä OPS M1-20, Kansallisen ilma-aluksen miehitys, joka kumottaisiin. Samoin ehdotetaan kumottavaksi purje-, moottoripurje- ja ilmapallolentäjiä sekä hinauslentäjän kelpuutusta koskevat kansalliset lupakirjamääräykset, koska näitä kansallisia lupakirjoja on voimassa enää vähän ja myös ao. koulutusorganisaatiot toimivat EU-sääntelyn alaisina. […]
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on 20.6.2022 korjannut 13.6. annettua määräystä OPS M3-2, Ilma-aluksen ohjaamomiehistön lento- ja työaikarajoitukset - muu lentotoiminta kuin lentokoneilla harjoitettava kaupallinen ilmakuljetus. Korjattu määräys tulee voimaan 21.6.2022.
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) pyytää 12.8. mennessä lausuntoja määräysluonnoksesta PEL M2-70, Ultrakevytlentäjän lupakirja. Muutos liittyy määräyksen OPS M1-20 (Kansallisen ilma-aluksen miehitys) kumoamiseen. Ultralupakirjamääräykseen PEL M2-70 siirrettäisiin ne vaatimukset, jotka koskevat ultran lentämiseen oikeuttavia lupakirjoja. Määräysmuutoksen on tarkoitus tulla voimaan syksyllä 2022.
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) pyytää 12.8. mennessä lausuntoja määräysluonnoksesta PEL M1-4, Lentolupakirjoja koskevia yleisiä määräyksiä. Määräykseen on yhdistetty sisältö määräyksestä OPS M1-20, Kansallisen ilma-aluksen miehitys, joka kumottaisiin. Samoin ehdotetaan kumottavaksi purje-, moottoripurje- ja ilmapallolentäjiä sekä hinauslentäjän kelpuutusta koskevat kansalliset lupakirjamääräykset, koska näitä kansallisia lupakirjoja on voimassa enää vähän ja myös ao. koulutusorganisaatiot toimivat EU-sääntelyn alaisina. […]
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on 13.6.2022 antanut muutetun määräyksen OPS M3-2, Ilma-aluksen ohjaamomiehistön lento- ja työaikarajoitukset - muu lentotoiminta kuin lentokoneilla harjoitettava kaupallinen ilmakuljetus. Määräys tulee voimaan 20.6.2022. Sen lento- ja työaikarajoituksia koskevaa kohtaa voidaan 4 soveltaa heti voimaantulosta, ja muita kohtia kuuden kuukauden siirtymäajan kuluttua 1.1.2023.
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on 13.6.2022 julkaissut määräyksen, jolla kumotaan määräys GEN M1-9 EU:n lentomiehistöasetuksen 1178/2011 säännösten soveltamisesta Suomessa. Määräys jää tarpeettomaksi, kun viimeinen asetuksen mahdollistama kansallinen siirtymäaika päättyy 20.6.2022.